Liquid Views, by Monika Fleischmann & Wolfgang Strauss, is a simulation of water in which the viewer’s reflection is portrayed as in real water. A finger tip on the touch-sensitive screen releases waves and causes the self-portrait to dissolve. The interactive installation translates the parable of Narcissus in a visual and intellectual reflection of the relation of image and effigy. A horizontal screen shows the simulation of a blue shimmering water surface on which the viewers see their own reflection. The artificial nature is steered by artificial intelligence. Accompanied by dripping and gurgling sounds the realistic appearance of simulated water draws the observer to touch the screen so that the image blurs. The more demanding the touch, the more the reflexion disappears. If the waves calm down, the virtual reflexion seems untouched. A big projection in the background offers viewers a second perspective in which a magnifying mirror reflects the viewers gaze. Strongly enlarged, the virtually reflected face looks into the space and onto the next spectators. Thus, the introverted look at one’s self is diverted into a look on the others. Therefore, in a sense, the viewer and the spectator seem both to become the observed. The mirror screen can be understood as an interface that connects the real with the virtual world. Liquid Views tells a story about self-reflection, about ubiquitous surveillance and performative presence. The visitors are the main actors as they literally leave their impressions as pictures stored on the artwork’s disc. Different to a painting as an instance of representation, interactive artworks are virtual machines which themselves produce instances of representation based on real time inputs. Interactivity is here the key to make the invisible moment of perception and cognition visible. One can describe the process of the exposure to interactive installations as thought in action and action in thought. Liquid Views is documented on netzspannung.org.
Liquid Views – der virtuelle Spiegel des Narziss (1992-93/2007)
Die interaktive Installation Liquid Views, von Monika Fleischmann & Wolfgang Strauss, erforscht das künstlerische Potential des digitalen Videobildes mit Hilfe eines sensorischen Interfaces. Ein mit einem Touchscreen ausgestatteter Monitor zeigt die Simulation einer Wasseroberfläche. Wellenbewegungen werden algorithmisch erzeugt, an die Bewegungen gekoppelt erklingen leise Wassergeräusche. Der Monitor ist mit dem Bildschirm nach oben ausgerichtet und konfrontiert den sich über ihn beugenden Betrachter mit dessen digitalem Abbild. Es wird also eine Wasseroberfläche simuliert, in der sich der Betrachter scheinbar spiegelt. Hierzu wird eine Live-Videoaufnahme des Betrachters digitalisiert. Wird der Betrachter durch die realistische Wiedergabe der Flüssigkeit dazu verleitet, die Oberfläche zu berühren, so zerfließt das Bild wie im wirklichen Wasser. Durch Echtzeit-Morphing erzeugte Wellen verändern das Spiegelbild.
Eine große Projektionsfläche bildet einen weiteren Teil der Installation. Stark vergrößert blickt von hier das virtuell gespiegelte Gesicht des Teilnehmers in den Raum und auf umstehende Zuschauer. So wird der introvertierte Blick auf sich selbst umgeleitet in einen Blick auf andere.
FLEISCHMANN, Monika; STRAUSS, Wolfgang (1998): Images of the body in the house of illusion. In: Art@Science, Christa Sommerer & Laurent Mignonneau (Hrsg.) Wien/New York, NY, 1998. Springer, S. 133-147
FLEISCHMANN, Monika; STRAUSS, Wolfgang; BOHN, Christian-A.(1998): Liquid Views – Rigid Waves. In: International Conference on Computer Graphics and Interactive Techniques. ACM SIGGRAPH 98 Electronic art and animation catalog. Orlando, Florida, United States. 1998. p 21
FLEISCHMANN, Monika; STRAUSS, Wolfgang (1995): The body as interface and representation. In: Tight rope. Jens Geelhaar u.a. (Hrsg.).; Hochschule der Bildenden Künste, Saarbrücken, 1995, S. 34-35
FLEISCHMANN, Monika; STRAUSS, Wolfgang; BOHN, Christian-A.: Rigid Waves – Liquid Views. In: Machine Culture: The Virtual Frontier. SIGGRAPH’93 Anaheim California August’93. Visual Proceedings (special issue of ACM Computer Graphics). Ed. Simon Penny. LINK: Interacting with Machine Culture
A History of New Media in Theater, Dance, Performance Art, and Installation. MIT Press. pp. 245-246, 248
DIXON, Steve: The digital double. In: New Visions Performance. The Impact of Digital Technologies, by Gavin Carver, Colin Beardon (eds). Swets & Zeitlinger 2004
SCHWARZ, Hans-Peter (1997): Medien Kunst Geschichte. Medienmuseum. ZKM Zentrum für Kunst und Medientechnologie. München / New York: Prestel Verlag, 1997.
SCHWARZ, Hans-Peter (1997): Media Art History. Prestel München New York 1997
2008/09 BIACS: 3rd Bienal Internacional de Arte Contemporáneo de Sevilla: »YOUniverse«. Kurator: Peter Weibel. (cat spanish / catalan / english), Oct 2008- Jan 2009.
2005-7 eCulture Factory Showroom, Bremen: »Wissenskünste aus der eCulture Factory«. Curators: Monika Fleischmann, Wolfgang Strauss.
2002 Museum of the Moving Image, New York: »Digital Reflections«
1999 Fidena Festival, Bochum: »Wahrnehmung der Wirklichkeit/ Wirklichkeit der Wahrnehmung«: Anette Dabs
1998 Arslab a Centro Culturale Lingotto, Turin: »I Labirinti del Corpo in Gioco«. Curators: Ennio Bertrand, Piero Gilardi, Donato Prosdocimo, Franco Torriani, Giorgio Vaccarino, Massimo Venegoni, Pino Zappalà
1998 SIGGRAPH’98 Artshow, Orlando, Florida: »Touchware«. Curator: Joan Truckenbrod
1998 C3, Soros Foundation, Budapest + Ars Electronica, Linz: »Liquid Views« networked. Curator: Gerfried Stocker
1998 Schloss Birlinghoven, Sankt Augustin: »GMD Schlosstag-Ausstellung«. Curators: Monika Fleischmann, Wolfgang Strauss
1998 PS1, New York: »Deep Storage«. Curators: Stefan Iglhaut, Ingrid Schaffner, Matthias Winzen. (cat english)
1998 Kunstmuseum, Düsseldorf: »Deep Storage«. Curators: Stefan Iglhaut, Ingrid Schaffner, Matthias Winzen. (cat english)
1997 Kulturforum (Neue Nationalgalerie), Berlin: »Deep Storage – Arsenale der Erinnerung«. Curators: Stefan Iglhaut, Ingrid Schaffner, Matthias Winzen. (cat german)
1997 Haus der Kunst, München: »Deep Storage – Arsenale der Erinnerung«. Curators: Stefan Iglhaut, Ingrid Schaffner, Matthias Winzen. (cat german)
1997 Nagoya City Art Museum, Japan: »Artec’97, The 5th Internationale Biennale«
1997 Museo de Monterrey, Mexiko: »Arte Virtual – Realidad Plural« (cat english): Curator: Karin Ohlenschläger
1997 ZKM-Medienmuseum Karlsruhe: »Media Art History« (cat german / english). Curator: Hans-Peter Schwarz
1997 Softopia Japan Center, Ogaki, Japan: »Interaction’97«. Curator: Itsuo Sakane
1996 Museum für Gestaltung, Zürich, Switzerland: »Ich und Du«. Curators: Cecilia Hausheer, Erika Keil
1995 Biennale, Venedig, Italy: » La Nuova Europa – A New Europe«
1994 Centre Georges Pompidou, Paris, France: »Revue Virtuelle – The Virtual Body«.
1994 Metro Opera (Telefonica), Madrid, Spain: »Arte Virtual«. Curator: Rafael Lozano-Hemmer
1994 Interval Research, Palo Alto, US: »Liquid Views« with »Lollapalooza Electric Carneval« in 46 US Cities
1994 Variety Arts Center/Theater, Los Angeles: »2nd Interactive Media Festival«
1993 Syndikat Gallery, Bonn: »Fleischmann & Strauss«. Curator: George Hoitz
1993 GMD – Schloss Birlinghoven, D-Sankt Augustin: »A Vision of Virtuality«. Curators: Monika Fleischmann & Wolfgang Strauss
1993 Espace Kronenburg – Les Virtualists pour Trois Suisse, Paris, France: »Yoyages Virtuel«. Curators: Christine Treguier et Pascal Schmidt.
1993 Siggraph’93, Anaheim, California, USA: »Machine Culture: The Virtual Frontier«. Curator: Simon Penny. (visual proceedings english)
Kontakt
Monika Fleischmann & Wolfgang Strauss
artnetwork(at)fleischmann-strauss.de